Тампоните на лонгборд машинките често са най-пренебрегвана част от сетъп-а на всеки лонгбордист, но всъщност те определят дали ще харесате или намразите лонгборда, който карате.

Тампоните с които купувате лонгборд машинките си са “one size fits all”, но реално никой няма еднакви килограми и стил на каране, затова е строго препоръчително да си поиграете с различни форми и твърдост и да персонализирате на 100% машините за Вашият стил и килограми!

Гайката на Kingpin-а(централния болт на лонгборд машината) служи за направата на фината настройка на машинките, но основната настройка идва с персонализирането на тампоните. Този гайд ще Ви помогне да разберете разликите между видовете тампони, които идеално да паснат на Вашия стил.

 

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ТАМПОНИТЕ ЗА ЛОНГБОРД /СКЕЙТБОРД?

bushings

Тампоните са уретанови “възглавници”, които са монтирани на kingpin-a и пасват в леглата от двете страни на hanger-a. Те дават различни нива на съпротивление когато завивате и предпазват металните части на машинката от износване. Всяка машинка има по два тампона, които всеки карач може да персонализира според собствените си нужди и предпочитания – размер, форма и твърдост на тампоните.

 

ТВЪРДОСТ НА ТАМПОНИТЕ (DUROMETER)

 

Също както при лонгборд / скейтборд колелцата, тампоните имат стандартизация за твърдост. Повечето тампони на пазара варират от меки 75а до много твърди 98а. Тампони в диапазона от 75а до 83а се считат за меки, от 84а до 90а за средно твърди и от 91а до 98а за твърди тампони. Генерално, мек тампон би бил по-отзивчив но по-нестабилен на висока скорост, докато по-твърдия точно обратното. Твърдоста на тампоните трябва да бъде подбирана на първо место спрямо килограмите на карача. Запознайте с таблицата по-долу за да разберете, какви тампони ще са нужни за Вашите килограми:

 

<45 кг: 78-80a

45 кг-57 кг: 80-82a

57 кг-66 кг: 82-87a

66 кг-80 кг: 85-90a

80 кг-89 кг: 87-93a

89 кг-100 кг: 90-93a

100 + кг : 90-97a

 

Работата на тампоните зависи и от скоростта с която се карат. Колкото по-бързо карате, толкова по-отзивчиви ще усещате тампоните. Ако карате бърз фрирайд или даунхил, може би ще изберете малко по-твърд от препоръчания за килограмите Ви тампон или тампон с друга форма подходящ за стила Ви. Ако използвате лонгборда си за придвижване или карвиране, трябва да погледнете към тампони с по-малка твърдост от препоръчаните за Вашите килограми или тампон с друга форма подходящ за стила Ви.

Често срещани са и микс от тампони с различна твърдост. Пробвайте да сложите по-твърди тампони на машините от страната на дъската(boardside) за подобряване на контрола и малко по-меки от към асфалта(roadside) за по-отзивчиво усещане.

 

ФОРМА НА ТАМПОНИТЕ

bushing-types.jpg

Лонгборд тампоните имат много разновидности, но най-разпространените са нисък конус (short cone), висок конус (tall cone), барел (barrel) и елиминатор (eliminator). Всяка форма има различни характеристики в завоя и те могат да бъдат миксирани за да се постигнат решения за всеки стил. Ако използвате тапони с различна форма, уверете се че сте сложили по-твърдите и по-плътна форма (барел, елиминатор) от към дъската (boardside).

 

НИСЪК И ВИСОК КОНУС (SHORT & TALL CONE)

tall and short cone bushings

Конусовидните тампони позволяват на hanger-а голям диапазон на движение за “потъващо” карвинг усещане. Те са перфектни за крузинг и карвинг, защото правят дъската много “жива” и отзивчива на ниски скорости, но по-нестабилна при високи скорости. Заради своя размер tall cone се използват при reverse kingpin машини, a short cone при standard kingpin машини.

 

БАРЕЛ (BARREL)

barrel bushings

Обикновено барел тампоните са проектирани да запълват цялото легло отредено им на hangar-а за да увеличат стабилността на карача при високи скорости. Все пак има и меки барел тампони, които са прекрасни за карвинг и придвижване. (например JimZ)

 

ЕЛИМИНАТОР (ELIMINATOR)

eliminator longboard bushings

Елиминатор тампоните са проектирани да са ограничени откъм движение за да се предотврати “захапването” на колелцата с дъската(wheel byte) при standart kingpin машините или за да се постигне ултимативна стабилност при reverse kingpin машини за даунхил. Те изпълват напълно леглото на тампоните на лонгборд машините и стъпват отвън за подобряване на контрола. Заради тяхната рестриктивна форма, елиминаторите могат да се карат с по-малка твърдост от препоръчаната. Обикновено се използват предимно монтирани boardside и съчетани с барел тампони.

 

СМЯНА НА ТАМПОНИТЕ

x1-best-truck-infographic-FINAL-overview.png.pagespeed.ic.Zi6uD0A5y0

За да смените своите тампони, ще трябва да разглобите и след това сглобите лонгборд /скейтборд машините.

Първо, развийте гайката на kingpin-а, махнете шайбата(washer) която седи върху roadside тампона, тампона, hangar-а и boardside тампона от kingpin-а.

След това сложете новите тампони в обратния ред и сглобете машината. Накрая  стегнете тампоните с гайката на kingpin-а докато няма вертикално движение на hangar-а. Ако затегнете тампоните прекалено много, ще минимализирате работата на тампоните, а ако са прекалено разхлабени ще напрявят усещането нестабилно при всеки един завой.

Гайката на Kingpin-а служи за направата на финната настройка на машинките, но основната настройка идва с персонализирането на тампоните – различна форма и твърдост.

Хвърлете дъската си на земята за да можете да я пробвате, нагласете настройките наново ако е нужно и чак тогава отидете да карате.

Препоръчваме след всяка смяна на тампони да подхождате с внимание и в началото да карате една идея по бавно докато свикнете и сте стабилни с новия сетъп.

Adam C

Екипът на магазин STORMSHOP се надява този материал да е полезен на всички запалени напреднали и начинаещи лонгбордисти.

 

В магазина ни можете да получите професионална информация и помощ ако имате нужда.

 

LET’S RIDE!!!

 

© Христо Петров – Kъртача

STORMSHOP TEAM